ACTIVIDADES PLENARIAS JISBD 2013

Keynote JISBD 2013

Social Structures in Software Engineering
Hans van Vliet
VU University Amsterdam

Aula: 3. Facultad de Informática, UCM

Abstract:
Software is designed and written by groups of people, often distributed across sites and continents. These groups form social communities, with different ties, governance structures, membership structures, and so on. In this talk I explore ways to map the actual structure of a software development projects onto well-known Organizational Social Structures in order to assess quality aspects of a software development organization in terms of this mapping.

Bio:
Hans van Vliet is Professor in Software Engineering at the VU University Amsterdam, The Netherlands, since 1986. He got his PhD from the University of Amsterdam. His research interests include software architecture, knowledge management in software development, global software development, and empirical software engineering. Before joining the VU University, he worked as a researcher at the Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI, Amsterdam). He spent a year as a visiting researcher at the IBM Almaden Research Center in San Jose, California. He is the author of “Software Engineering: Principles and Practice”, published by Wiley (3rd Edition, 2008). He is a member of IFIP Working Group 2.10 on software architecture, and the Editor in Chief of the Journal of Systems and Software.

Mesa redonda JISBD 2013

Educación en Ingeniería del Software

Aula: 3. Facultad de Informática, UCM

Ponentes:  Miguel Toro (U. de Sevilla), Ernesto Pimentel (U. de Málaga) y Oscar Díaz (U. del País Vasco).

Contexto: Ingeniería del Software (ISW) es uno de los 5 currículos actuales de la ACM en ‘Computer Science’ y supone la mayoría del mercado de trabajo en Informática. En España se corresponde con uno de los cinco bloques de competencias específicas en las recomendaciones para títulos oficiales de Informática. Unas universidades han optado por un grado específico en ISW, y otras por ofertarlo como un itinerario dentro del grado en Informática.

En cualquier caso, la enseñanza de esta materia en las universidades, de todo el mundo, es motivo abierto de debate y reflexión en aspectos como:

  • ¿Para qué?, la primera pregunta a responder a partir de la cual se pueden acotar las demás.
  • ¿Cómo enseñarla?, con dilemas entre teoría y práctica, de lo general a lo concreto o viceversa, …
  • ¿Cuándo enseñarla?, al principio (patrón pedagógico ‘early bird’) o después de un conocimiento avanzado de programación y otras materias, …
  • ¿Qué enseñar?, tecnologías concretas, alcance conceptual, métodos específicos, etc.

Esta mesa redonda pretende servir de catalizador para arrancar un foro donde debatir, opinar y proponer sobre este asunto. A modo de ejemplo  en este link se pueden encontrar algunas reflexiones.